Kunsthal Hof88 bannerlogo1100b
Zomerexpositie

Banner 79

28 juni - 30 augustus

 

HEK 1a  Zwarte tulpen

Hans Ebeling Koning (Bilthoven, 1931) ‘Een eigenzinnige zoektocht’ Hans Ebeling Koning geeft weinig blijk van de remmende werking van artistieke zelfingenomenheid. Hij zoekt in zijn werk steeds naar zijpaden op een ingeslagen weg. Hij toont daarbij een brede kritische kijk op verworvenheden in de kunst en daar vrij mee om te kunnen gaan. Vandaar zijn brede zoektocht waarin hij ook zichzelf lijkt te willen verrassen. Zijn aanleiding in de werkelijkheid ligt doorgaans niet ver, maar de eigenzinnige keuzes in zijn werkproces dwingen veel bewondering af.
Hans Ebeling Koning studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) te Enschede en was later langdurig als docent verbonden aan deze academie (nu ArtEZ). Zijn werk is opgenomen in collecties van veel Nederlandse musea en in andere verzamelingen.

Andr van de Wijdeven 1a  Zonder titel

André van de Wijdeven (St. Oedenrode, 1964) ‘Het is anders dan het lijkt’  De eerste aantrekkingskracht van het werk van André van de Wijdeven ligt vaak in de perfecte detaillering en technische afwerking van het oppervlak. Het roept tegelijkertijd vragen op over de voorstelling, want Van de Wijdeven speelt graag een spel met herkenning en vervreemding. Zeker in zijn  materiaalgebruik is Van de Wijdeven een postmodernist, die afscheid heeft genomen van de eenduidige werkelijkheid. Lang niet altijd is het wat het lijkt.
André van de Wijdeven kreeg zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Als kunstenaar begint hij doorgaans gewoon met boetseren, maar in de uitwerking kan hij alle actuele technieken inzetten. Scannen, CAD-moduleringen en digitale vergrotingen, lasertechnieken en 3D-printen.

Paul Citroen 1a

Paul Citroen (Berlijn 1896 – Wassenaar 1983) ‘Naoorlogse portretten’ Paul Citroen is een scherp waarnemer die duidelijk verder zoekt dan alleen het uiterlijk van zijn model. Zijn portretten krijgen daardoor vaak een psychologische lading. In zijn tekeningen, schilderijen en litho’s klinken de lessen van zijn Bauhausleraar Johannes Itten door, namelijk dat het beeld vanuit de materiaalhantering naar boven moest komen.
Tussen de twee wereldoorlogen was Paul Citroen verbonden met de Europese avantgarde in de kunst. Als jong kunstenaar verzamelde hij al werken van veel van zijn kunstvrienden en daarnaast volgde hij een opleiding aan het beroemde Bauhaus in Weimar. Zelf verwierf hij grote naam met zijn fotocollage ‘Metropolis’, maar tot een bredere internationale doorbraak kwam het niet. In Nederland was hij echter een voortrekker in de avantgarde en had hij grote invloed op het kunstonderwijs.


Bunny Soeters 1a

Bunny Soeters (Middelburg, 1935) ‘Curious about people’ Het was vrij toevallig dat Bunny Soeters en Paul Citroen elkaar ooit tegenkwamen. Bunny had enige tijd op de Kunstacademie gezeten, maar zich verder als autodidact ontwikkeld. Paul Citroen gaf haar met zijn feedback het vertrouwen dat ze met haar portretten op de goede weg zat en hij leerde haar het materiaal als uitgangspunt te nemen. De hand van de meester blijft voelbaar, maar Bunny Soeters geeft daar duidelijk een eigen draai aan.
Bunny Soeters vluchtte in 1939 voor het opkomend fascisme met haar moeder naar haar grootouders in Amerika. Zij groeit daar op en heeft vaak getwijfeld of ze nu Amerikaanse of Nederlandse is. In 1953 komt ze definitief naar Nederland en meldt zich bij de kunstacademie in Den Haag.

Hanneke Klaver 1a  Still uit 'Free the Expression'.
Hanneke Klaver (Nijmegen, 1997) ‘Free the Expression’ Free the Expression is een serie video’s waarmee Hanneke reageert op de presentatie van het gezicht in de online-wereld. Digitale gezichtsfilters en emoji’s worden door miljoenen mensen gebruikt om emotie uit te drukken. Het gevolg is dat expressie langzaam gestandaardiseerd wordt in een specifiek format. Op een ludieke manier start Hanneke een tegenreactie door met simpele materialen haar eigen analoge expressie te onderzoeken.
Hanneke Klaver studeerde Product Design (2018) aan ArtEZ in Arnhem. Beweging van het menselijk lichaam staat centraal in haar werk. In 2019 begon Hanneke samen met Tosca Schift het collectief ‘Ant Eye’. Samen creëren ze objecten voor in films en performances. www.anteye.land

Het werk in deze expositie is mogelijk gemaakt door bruikleen uit:
De collectie van Waterschap Vechtstromen
Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
Particuliere verzamelingen en/of privébezit van de kunstenaar

Impressie door Aad van der Valk
button opus 79b

Foto-impressie van de Zomerexpositie


Foto's van Hubert van Mastrigt

Artikel in Tubantia   Logo TUB

Uitnodigingen
Indigo 79 voor a   Indigo 79 achter a

Dank aan de vele donateurs, de gemeente Almelo, Prins Bernhard Cultuurfonds / Stadsfonds Almelo, Almelo Promotie, Kroon Oil en Malvern Panalytical.
Faciliteiten beschikbaar gesteld door Theater Hof88.

Kunsthal HOF88 Elisabethhof 6 7607 ZD  Almelo     Routebeschrijving
Openingstijden:  dinsdag t/m zondag 13.30 - 17.00 uur.
 

Gemeente Almelo logo Almelo promotie uni

 
Malvern
 Logo Pr Bernhardfonds en Stadsfonds 2 trans  roggekamp peitsch   COGAS